언론보도

[기타] 코로나19도 꺾지 못한 서울대 학생들의 봉사활동/SNUSR Finds Ways to Volunteer during the Pandemic(Korea NU10 Magazine)

2020-12-24l 조회수 1174

 
 
  
 ㅁ 기사 전문(국문/영문)
   - 코로나19도 꺾지 못한 서울대 학생들의 봉사활동
    코로나19의 확산으로 학생들의 봉사활동 모습도 예년과 달라지고 있다. 서울대학교는 지난 2013년 설립한 글로벌사회공헌단을 통해 매년 방학기간 라오스, 베트남, 우즈베키스탄 등 개발도상국에 자원봉사단을 파견해왔지만, 올해는 모든 해외 봉사활동을 취소했다. 대신 학생들은 온라인으로 진행되는 '디지털 SNU공헌단'을 발족, 다섯 개의 봉사분야를 선정해 색다른 봉사활동에 나섰다.
    먼저 '장애인지원팀'은 청각장애인과 발달장애인들이 감염병 정보에서 자칫 소외될 수 있는 점에 착안하여 이들에게 코로나19 정보와 예방법을 알려주는 애니메이션 교육 콘텐츠를 제작했다. 한국어뿐 아니라 영어와 프랑스어, 베트남어, 캄보디아어, 스와힐리어 등 6개 언어로 제작해 국가의 장애인 지원단체를 통해 배포했다.
   '함께 ON-AIR팀'은 코로나19로 인해 더욱 커진 디지털 격차를 해소하기 위해 교육 소외계층의 아동, 청소년과 함께 여러 영상을 제작했다. 아동, 청소년들이 직접 주제를 정하고 서울대 학생 멘토가 제작을 도우면서 이들에게 자존감 향상과 배움의 기회를 제공했다. 서울대 학생들과 지역아동센터 220여 명의 어린 감독들이 각자 만든 영상을 소개하는 자리도 마련됐다.
  4차 산업혁명의 신기술을 활용한 봉사활동도 눈에 띈다. '온라인 수학여행 콘텐츠 제작팀'은 코로나19로 수학여행이나 소풍이 취소된 청소년들을 위해 서울의 주요 장소를 직접 VR로 촬영해 가상 수학여행을 준비했다. '서촌 탐방' ,'  놀이동산에서 놀기', '가상 서울대 학생 되어보기' 등 다양한 주제의 VR 콘텐츠를 통해 여행이 취소된 청소년들에게 작은 위로를 선사했다.
  해외대학 학생들과 함께하는 봉사활동도 시도됐다. '온라인 캠페인팀'은 우즈베키스탄 학생들과 함께 현지 주민들이 겪는 가장 큰 건강 문제인 당뇨를 예방하기 위한 온라인 캠페인을 진행했다. 또 '영상콘텐츠 제작팀'은 베트남 현재 대학생들과 협업해 4차 산업혁명 교육자료를 제작하기도 했다.
   모든 활동이 비대면 방식으로 진행된 만큼 봉사활동 초기에는 자유로운 의사소통에 제약이 있을 것으로 우려됐다. 그러나 뉴미디어에 익숙한 학생들은 화상회의와 메신저를 통해 가감 없는 의견을 제시하고 서로 교류하면서 의미 있는 결과물을 만들었다. 봉사활동의 결과물은 서울대학교 글로벌사회공헌단 유튜브 등을 통해 언제든지 볼 수 있다.

   - SNUSR Finds Ways to Volunteer during the Pandemic
 COVID-19 has changed the way students engage in volunteer work. Since its founding in 2013 the SNU Global Institute of Social Responsibility (SNUSR) has sent volunteer groups each break to developing countries such as Laos, Vietnam and Uzbekistan, but this year it canceled all of its overseas programs. Instead, the institute launched ‘SNU Digital Corps’, an online aid initiative with five different components.
 Firstly, Team ABC (Assemble to Beat COVID-19) aims to support people with disabilities, such as auditory or developmental disorders, who may have difficulty accessing information about the disease. The team created an animated educational video that provides basic information about and precautions for the prevention of COVID-19. The video is offered in six different language versions-- Korean, English, French, Vietnamese, Khmer and Swahili— and distributed by organizations for the disabled in each respective country.
 
Team ‘Together ON-AIR’ aimed to reduce the digital divide that COVID-19 has worsened, by helping children and adolescents from educationally marginalized areas produce videos. Mentees would choose their own themes and receive help in the production process from SNU mentors. This activity provided youngsters an opportunity to learn and boost their self-esteem. A final closing ceremony allowed the mentors and 220 mentees to present their productions to the rest of the team.
 
Meanwhile, Team ‘VR ON-AIR’ created intriguing new projects that utilized fourth industrial revolution technology. The team made a virtual online field trip for students whose school field trips had been canceled due to the virus. They filmed landmarks of Seoul in VR, producing content such as ‘Visiting Seochon’, ‘Having Fun at an Amusement Park’ and ‘Being a Virtual SNU Student’. Their content hopefully served as a consolation to non-local students deprived of their Seoul tour.
 
Team ‘SHOUTING’ collaborated with Uzbek students in conducting an online campaign to improve health literacy on diabetes, one of Uzbekistan’s biggest health concerns. Team ‘D-Sign’ joined with local Vietnamese college students to create educational videos on the fourth industrial revolution.
 
In the initial stages, SNU Digital Corps was concerned about the limitations of online-only communication. Contrary to these concerns however, students were already fluent with the new media, and actively exchanged opinions via video calls and messengers, leading to meaningful results. The final video productions are available on the SNUSR YouTube channel.

 ㅁ 기사 출처
    - Korea NU10 Magazine(대한민국을 대표하는 10개 국가 거점 국립대학교가 발행하는 소식지) Vol.11 / 2020.11.15. 발행